torsdag 5. februar 2009

Knask eller knep?

I Digital kompetanse i læring 1 forsøker vi for tiden å introdusere spennende program som kan levere inn i arbeidet med sammensatte tekster. Verktøyet jeg vil peke på her gjør faktisk mer enn å levere inn. Comic Life er et komplett verktøy for testskaping i tegneseriesjangeren. Det er imidlertid ikke, i motsetning til mye annet som blir introdusert i denne sammenhengen et typisk web 2.0 verktøy, siden den mangler noe av automatikken i forhold til deling og samarbeid som kjennetegner sosial programvare, men eksportmulighetene er der. Det er heller ikke en nettapplikasjon, men et program en installerer lokalt.
Umiddelbart kan det være fristende å spørre; Kan dette være et seriøst verktøy i læringsarbeidet, eller er det bare tull og gøy? vi skal stille slike spørsmål i møtet med nye verktøy. Vi bør like vel etterstrebe å innta en objektiv holdning. En "se muligheter"-holdning, ellers risikerer vi å stenge døra for tidlig. Den andre ytterligheten er å tiljuble et nytt verktøy vi kommer over og prøve å løse alle verdens didaktiske utfordringer innenfor rammene det setter. Rammen vil da i etterpåklokskapens klare lys oftest vise seg å ha vært for trang. Vi er her ved en av de sentrale punktene i visjonen i DKL studiet;
Det [digital kompetanse i læringsarbeid] innebærer kompetanse som skal kunne hjelpe oss til å se når elevene lettere kan nå mål ved å bruke IKT, hvordan de kan bruke IKT, men også når vi ikke bør bruke IKT.
Kan vi gi aktiviteten med verktøyet mening gjennom å balansere formelle mål med nettopp lek, moro og kreativitet? Kan det være at det nettopp er læreres mangel på egen erfaring med slike verktøy, teoretisk forankring, og evne til gjennom klare rammer å koble aktiviteten til læreplanmål som gjør at aktiviteter med lekorienterte verktøy kan oppfattes som "borkastet tid" i skolesammenheng?

Jan-Arve Overland kommenterer i et innlegg i sin blogg Will Richardson, og sier;
"Du kan klage, slutte eller forandre deg!” Valget er ditt. Dette sier Will Richardson på sin blogg. Hva er det han snakker om? Jo, vi lærere lever i en spennende tid med store forandringer, men hva skal vi putte oppi sekken til dagens unge for å forberede de unge for framtiden og hvordan? Skal vi lærere la elevene ta i bruk blogger, wiki og podcasting, så MÅ vi ta slike verktøy i bruk selv.
Comic Life er "prøv før du kjøper"-programvare som finnes i versjoner for både Windows og Mac. Etter 30 dager må en kjøpe lisens for å fortsette å bruke programmet uten at et "vannmerke" legges på produktene. Det er tilgjengelig i en egen utdanningsversjon, der en får "full pakke" (DeLuxe) til redusert pris. Volumrabatt er tilgjengelig, slik at for eksempel 25 lisenser eller mer gir en pris på 58.56 Nok per lisens. Dette er en så pass lav lisenspris at det bør være overkommelig for skoler som virkelig ser muligheter ved bruken av det. Programmet finnes ikke i norsk versjon, men brukergrensesnittet er grafisk og lettfattelig.

Du kan laste ned prøvervesjonen av programmet herfra.

Bli inspirert?

http://plasq.com/comiclife/gallery/

Kikk for eksempel på "A sudden mystery", laget av elever ved Summerland Primary School på New Zealand.


Her en kombinasjon av Flickr Commons + Comic Life + Jing for å lage en illustrasjon til delemnet om podcasting på DKL104.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar