tirsdag 24. februar 2009

Ved Crom(e)!


Nei, jeg skal ikke fortelle historer fra Conan-universet, selv om jeg tar meg en virtuell tur dit i ny og ne for å meditere.  Jeg snakker om Googles nettleser Crome

Jeg har etter hvert blitt totalt avhengig av Google dokumenter som verktøy for skriving, planlegging, samarbeid, deling og publisering. Jeg har også tatt i bruk Google Gears, som gjør at jeg har tilgang til dokumentene også når jeg en skjelden gang ikke er på Nett. Jeg har dermed også en slags backup av dokumentene, noe som i alle fall gir en slags placeboeffekt som nervemedisin. Gears fungerer også sammen med HVO sin utdanningsutgave av Google dokumenter. 

Jeg har lenge brukt Firefox som primær nettleser. Den fungerer godt sammen med Google dokumenter, men jeg har opplevd tilfeller av hikke med kombinasjonen Firefox og Gears. Tanken om å titte på en nettleser som etter alle solemerker burde kunne passe en uforbedrelig Google-junkie perfekt var da næreliggende. Derfor har jeg tatt i bruk Crome både på Vista-systemet mitt hjemme, og på XP-systemet mitt på jobb. Grunnen til at jeg skriver dette er at forsøket har svart til forventningene og vel så det. Crome er vesentlig raskere enn Firefox, spesielt i forbindelse med Google dokumenter. 

En annen fordel, spesielt for en mer eller mindre rehabilitert dyslektiker, er at fortløpende stavekontroll fungerer utmerket i kombinasjonen Crome og Google dokumenter. Så, medborgere i Google-universet, prøv selv.

3 kommentarer:

  1. Eg også syns at Chrome er best!
    Litt dumt at det ikkje har komt add-ons og sånn, slik at vi må bruke firefox i DKL-bilete.
    Eg har ikkje hjarte til å skifte standardnettlesar tilbake til Firefox. Føler det hadde vore tidenes regresjon!

    SvarSlett
  2. Tja, må og må ;) ..det er rett nok snedig med "Firefox universal uploader" til raskt å kunne laste opp bilder til Picasa nettalbum, men direkte nødvendig er det ikke å gå den veien. Bilder kan importeres direkte fra minnekort/kamera til Picasa, for så å lastes opp til nettalbum.

    SvarSlett
  3. Ja, eg trur vi gjer det, eg :-) Det som skremmer meg med Picasa er denne "synkroniseringsknappen", som ein så lett kan kome borti. Med tanke på at alle bileta frå 2001-2009 ligg inne kan ein fort bli redd for at noko vert offentlig.

    Når eg lasta inn bileta frå kameraet syns eg også at Windows sin importer var betre, for då kunne eg kalle bileta mine for eksempel: "Sommaren 2009 001". Dette har eg ikkje fått til med Picasa.

    SvarSlett