tirsdag 27. januar 2009

Verktøy for arbeid med samensatte tekster

Det har etter hvert blitt mange slike å vurdere. På en slik "fisketur" snublet jeg over xtranormal.com. Hva har dette verktøyet som liknende verktøy ikke har, og hvordan utnytte det? Jeg valgte å lage et kjapt eksempel for å demonstrere hvor jeg tror styrken kan ligge:


Et voila? ..jo, jeg tror det er noe å hente her. De uten fransk fra ungdomskolen kan jeg tipse om at dama vil studere DKL (Digital Kompetanse i Læring), og er indignert over at studiet er på norsk.
"If you can type, you can make movies".. om "tekst til tale" her skal fungere noen lunde må jeg/du/eleven taste inn noe som i alle fall er nær korrekt engelsk/fransk/tysk (foreløpig). Der ligger det et aldri så lite poeng.

1 kommentar:

  1. Hei Kjell!
    Jeg prøvde å se på bruken av Xtranormal "myself"..og ser helt klart muligheter. Men hva gjør man når selve siden er en hindring? For nærmere forståelse av mitt spørsmål..ber jeg deg om å gå inn på bloggen min og lese innlegget mitt om Xtranormal..i forhold til øvingsoppgaven i emnet "Sammensatte tekster".
    Jeg setter pris på om du kan legge igjen en aldri så liten kommentar? Enten det er kritikk eller veiledning;)
    Mvh Beate

    SvarSlett