tirsdag 23. juni 2009

Lizzer og finders keepers

Etter å ha blitt tipset om det via Jan-Arve sin blogg har jeg sett litt på et verktøy som kan brukes til lettere å legge til medierikt innhold til for eksempel bloginnlegg; Lizzer.
Det går såpass raskt å søke opp, lenke til, legge til bilder og embedde i det grenesnittet som er i Blogger, og i de andre tjenestene Lizzer støtter at jeg ikke ser det store behovet selv, men for de som synes det er plundrete å få inn en video eller annet i et bloginnlegg kan det i utgangspunktet ha noe for seg å få litt hjelp. I realiteten er det ikke all verden av utvalg du får. Et søk på "Copyright" i Creative Commons -innhold fra
Flickr ga 20 valg via Lizzer, mens du i et søk på samme innhold i selve Flickr får 226.548. Her har noen valgt ut hva du kan velge i, et poeng jeg kommer tilbake til avslutningsvis. Illustrasjonsbildet viser Nine Steps to Collaboritve Composites av "thomasbower" (CC by-sa) søkt opp via Lizzer.

Jeg liker muligheten en har til å i noen grad å styre hvor innholdet skal hentes fra. Det kan bygge informasjonskompetanse og bevissthet rundt rettigheter. Når du henter innhold dukker det også opp en kildelenke. Ikke fullstendig, men bedre enn ingenting.

Uten fokus på dette kan slike verktøy gjøre det stikk motsatte enn å øke bevisstheten, nemlig gjøre det enda lettere å ukritisk å bruke hva som helst fra hvor som helst. Det at innholdet du så enkelt kan putte inn tilsynelatende er løsrevet fra kilden senker terskelen for slik "låning". Ikke skjelden har jeg sett studenter skrive opphavsavklaringer til materiale de har brukt som bekrefter dette, for eksempel; "Jeg kan bruke dette bildet fordi jeg fant det på Google". Psykologien er enkel. Bildet studenten fant med Google bildesøk er løsrevet fra sin originale sammenheng. Studenten ser ikke koblingen. Hun har funnet noe, nesten helt selv. Er terskelen lavere for å plukke opp potetgullposen som falt av lasteplanet på Maarud-bilen enn å naske med seg en pose fra hylla på Rimi? "Finders keepers" heter det.
En annen ting til ettertanke, og med på å understreke behovet for å tenke kildekritikk, er måten de som står bak, nemlig et firma som driver markedsføring, har tenkt å tjene penger på Lizzer. Det skal de gjøre ved å tilby innholdsplassering (content placement). Enkelt sagt betyr det at Lizzer gjør det lett for deg å finne innhold fra leverandører som betaler for det. Slik forklarer de det selv.